BENNEKOM - Nu dansen de Hollandse klompen nog door het Bennekomse bos, maar op 12 juli gaat dat veranderen. Dan stappen de padvindsters van Scouting Bennekom in het vliegtuig naar Hongarije. En de klompen? Die gaan mee!

Uitwisseling

Een gewoon zomerkamp wordt het dit jaar niet voor de padvindsters. Voor de meisjes tussen de elf en vijftien jaar wordt het dit jaar een extra speciale ervaring, doordat zij op uitwisseling naar Hongarije gaan. Het hele uitwisselingsproject wordt mede mogelijk gemaakt door Youth in Action, onderdeel van het Nederlands Jeugdinstituut. Youth in Action geeft steun en subsidie aan Europese projecten, waaronder ook aan het kamp van de padvindsters met als naam: “Be Scout. Explore Europe.”

Gastgroep

De scouts hebben een gastgroep gevonden in de plaats Pécs, in het zuiden van Hongarije. Hier overnachten de padvindsters in een gastgezin, waarna het gemengde gezelschap zich naar een kampterrein begeeft waar ze zijn overgeleverd aan de natuur. Dat lijkt een normale situatie voor scouts, maar Nederlandse scouts zijn toch best verwend op kamp; met douche, toilet en stromend water. In Hongarije hebben ze dit op de kamplocatie niet.

Roma kinderen

Het doel van het kamp is een andere cultuur leren kennen door met elkaar op te trekken en het land van binnenuit te ontdekken. Zo hebben de Hongaarse en Nederlandse scouts een project opgezet met Roma kinderen, gaan ze op tweedaagse survivaltocht en bezoeken zij de hoofdstad Boedapest. Na de tiendaagse reis hoopt de leiding dat de meisjes extra ‘culturele’ bagage mee terugnemen naar Nederland.

Voorbereiding

Een jaar lang hebben de padvindsters zich voorbereid op de reis naar Hongarije. Met Hongaarse koken, taallessen, geldacties, weekendkampjes en afgelopen week met Nederlands volksdansen probeert het zeskoppige leidingteam de veertien padvindsters voor te bereiden op het interculturele kamp. De klompendans zal straks in Hongarije gedemonstreerd worden en geleerd worden aan de Hongaren. Het was heel wat nieuws voor de meisjes en het leverde dan ook veel gegiebel en gelach op. Dat wordt nog spannend als het straks – op straat- geleerd moet worden aan bijna dertig mensen die je niet kunnen verstaan.

Wilt u meer weten over de padvindsters, de uitwisseling of scouting in het algemeen? Surf naar www.zoekavendel.nl

(Bron: Edestad.nl)