EDE - Honderd kilometer onafgebroken lopen voor het goede doel. Dat is het idee achter de Trailwalker die op 25 en 26 juni gehouden wordt op de Veluwe. De deelnemende teams worden uitgedaagd om binnen dertig uur de afstand af te leggen. Dit doen zij met hulp van de scouts die vrijwillig langs de route staan om de tocht in goede banen te leiden, de deelnemers te ondersteunen en de wandeling tot een outdoor uitdaging te maken.

Scouting is drie jaar geleden benaderd door Oxfam Novib om te helpen bij de organisatie van de Trailwalker. Mede dankzij de belangeloze inzet van de scouts uit de regio Neder-Veluwe waren de twee voorgaande edities een groot succes. Ook dit jaar hebben scouts hun medewerking toegezegd. Honderd vrijwilligers van vijf Scoutinggroepen zullen tijdens de Trailwalker vrijwillig ondersteuning bieden tijdens de dertig uur durende tocht. Dat doen zij door bemanning van een aantal van de 9 controle- en verzorgingsposten die langs de route zijn ingericht.

De maatschappelijke betrokkenheid van deze scouts en de speciale sfeer ook gedurende de nachtelijke uren en de ervaringen tijdens de twee eerdere edities van de Trailwalker maken dat de scouts hun medewerking voor deze derde Oxfam Novib Trailwalker weer hebben toegezegd. Zoals een van de scouts verwoordde na de vorige Trailwalker: "Op zondagmiddag zijn de lopers al meer dan een dag onderweg. Ze komen dan op de laatste post voor de finish letterlijk binnenstrompelen en door de toejuichingen gaan ze toch door om op hun laatste krachten de finish te bereiken Dat is het mooiste van de Trailwalker!"

Scouting regio Neder-Veluwe actief
Met 87.000 jeugdleden en 25.000 vrijwilligers is Scouting Nederland de grootste jeugd- en jongerenorganisatie van Nederland. Scouts zijn maatschappelijk georiënteerd en op allerlei manieren actief in hun wijk, dorp of stad. De Scoutinggroepen die aan de Trailwalker mee doen komen uit
Bennekom, Ede, Lunteren en Wageningen. Jongeren krijgen bij Scouting op relatief jonge leeftijd de kans om verantwoordelijke vrijwilligerstaken op zich te nemen. De vanzelfsprekendheid waarmee jongeren zich spelenderwijs belangeloos inzetten voor anderen, is een houding die ze meenemen in
de maatschappij.

Outdoor en uitdaging
Het karakter van de Trailwalker sluit nauw aan bij de kernwaarden van Scouting Nederland. In teamverband een actieve outdoor uitdaging aangaan, is waar de vrijetijdsbesteding van duizenden scouts elke zaterdag uit bestaat. De Trailwalker brengt deze elementen samen en geeft tevens meerwaarde aan het evenement door een goed doel aan de actie te verbinden. De honderd kilometer die in dertig uur gelopen moet worden, begint en eindigt op Landgoed Hoekelum in Ede. Met het geld dat de teams ophalen zullen onderwijsprojecten van Oxfam Novib in onder meer Birma ondersteund worden.

Bron: Persbericht Regio Neder Veluwe