EDE - Een door ongeveer zestig Scouts geschreeuwde leus, die eindigde met het woord knal, schalde donderdag door de raadszaal van de gemeente Ede. Deze schreeuw, in scoutingkringen bekent als een yell, was echter geen verassing voor de raad.

Tijdens de behandeling van de begroting voor het jaar 2010 in de gemeenteraad van Ede is er gestemd over een amendement van CDA, Christen Unie, VVD, Gemeente Belangen en D66 om te investeren in de gebouwen van de twee door brand getroffen scoutinggroepen uit de gemeente. Beide groepen ontvangen een investeringssubsidie van 20.000 euro om hun nieuwbouw te realiseren. Scouting Pieter Maritz Ede en Scouting Lunteren zijn door een brand hun clubhuis kwijt geraakt.

Met een overgrote meerderheid is het ingediende amendement gesteund. De PvdA, SGP en fractie van Os hebben alsnog voor het amendement gestemd. De enige partij die tegen het amendement stemde, was Groen Links/Progressief Ede.

Het deed de aanwezige vrijwilligers en jeugdleden van de groepen erg goed om te merken hoe breed het draagvlak in de plaatselijke politiek is voor deze vorm van lokaal jeugd- en jongerenwerk. De yell die door de raadszaal klonk, bevestigde dit: “Hoe was die? GOED! Hoe was die? BETER Hoe was die? KNAL!".

De burgemeester had de vergadering voor deze yell even geschorst omdat een reactie van de publieke tribune in de raadszaal niet is toegestaan. Op deze manier konden de scouts toch even laten merken hoe blij ze waren met de stemming van de raad, die zich net voltrokken had.

Ook gaf burgemeester van der Knaap de aanwezige jeugdleden nog de tip om op school door te geven dat ze voor deze week al maatschappijleer hadden gehad en vast wel een uurtje mochten overslaan.

Beide Scoutinggroepen gaan nu met goede moed verder met het realiseren van hun nieuwbouwplannen. Dit is te volgen via de websites van beide verenigingen: http://brand.scoutinglunteren.nl/ en http://www.pietermaritz.nl/doolhut3/

Bron: EdeStad.nl