Maxima bij scouting LunterenHare Majesteit Koningin Máxima, tevens beschermvrouwe van Scouting Nederland, bezocht dinsdagmiddag 22 april de meisjesscouts van Scouting Lunteren. Twintig meisjesscouts lieten de Koningin een drietal specifieke Scoutingactiviteiten zien. Bij deze activiteiten stond het aangaan van uitdagingen en het lef om leiding te nemen centraal. De Koningin werd hierbij rondgeleid door één van de explorers van Scouting Lunteren, de 17-jarige Anne Top.

De meisjesscouts van Scouting Lunteren hadden de drie activiteiten helemaal zelf opgebouwd. Ze waren dan ook erg trots dat ze het aan Koningin Máxima mochten laten zien: “Ik vond het vooral erg tof dat we konden laten zien wat Scouting voor ons betekent. Ikzelf heb er veel social skills opgedaan”, vertelt Annelotte, één van de scouts. De meiden hadden zelf pizza-ovens gebouwd, een familieschommel gepionierd (bouwen met hout en touw, red.) en gingen abseilen vanaf de vide in hun clubgebouw.Maxima bij scouting lunteren 2

Anne Top, explorer bij Scouting Lunteren, mocht de Koningin de hele middag rondleiden. Ze vertelde haar algemene informatie over Scouting Lunteren en over Scouting Nederland en liet haar de verschillende activiteiten zien. Tijdens het bezoek kreeg de Koningin ook een speciaal boekje uitgereikt over meiden bij Scouting, getiteld Girls in the lead. In dit boekje vertellen diverse Scoutingmeiden en Scoutingvrouwen hoe Scouting hen het lef geeft uitdagingen aan te gaan en zich zo persoonlijk te ontwikkelen. Aansluitend ging de Koningin in gesprek met de vier meiden, waaronder Anne Top, die aan het boekje hebben meegewerkt. Zij vertelden de Koningin waarom zij Scouting zo leuk vinden, wat ze er leren en hoe Scouting bijdraagt aan hun persoonlijke ontwikkeling.

Iedere week gaan 30.000 meiden met veel plezier naar Scouting en zijn er 11.000 vrouwelijke vrijwilligers actief als leidinggevende. Elk meisje en elke vrouw heeft wel iets moois bij Scouting geleerd. Zoals verantwoordelijkheid nemen voor anderen, samenwerken, uitdagingen durven aangaan en ontdekken dat je plezier beleeft aan met elkaar iets creëren. Omdat je bij Scouting jezelf mag zijn en de kans krijgt ergens goed in te zijn, draagt Scouting bij aan het vergroten van het zelfvertrouwen en de persoonlijke ontwikkeling van meiden. Ze doen er competenties op die ook in hun latere carrière van pas komen.