Bestuursontwikkeling 2015 - 2018
In oktober 2015 zijn 5 besturen gestart met het eerste traject Bestuursontwikkeling.
Sindsdien hebben alle besturen in regio Neder Veluwe hieraan deelgenomen.
Zomer 2018 is het laatste traject afgerond en is met bestuurders gewerkt aan een vervolg op deze trajecten.

In een Bestuursontwikkelingstraject gaan besturen aan de slag met onderstaande onderwerpen, verdeeld over vier bijeenkomsten:

Avond 1: De meerwaarde van een bestuur
Waarom hebben lokale groepen en regio's eigenlijk een bestuur nodig? Wat voeg je als bestuurder toe aan de Scoutinggroep?
Deze eerste avond staat de positie en de rollen van Scoutingbesturen centraal. We kijken ook in de spiegel: wat zijn de gezichten van je eigen bestuur? En we gaan in gesprek over de kwaliteiten die je als ster(ke) bestuurder nodig hebt.
Rollen van het bestuur:

Avond 2: Hoe organiseren we een Scoutingvereniging
Taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden -  dat is waar het de tweede bijeenkomst over gaat.
Wat doet een bestuur eigenlijk, wat zijn je rechten en plichten als bestuurder? De structuur van de vereniging staat centraal. Met als doel dat je als bestuurder weet waar je aan toe bent, waar je gebruik van kunt maken én waar je op aangesproken wordt.

Avond 3: Binden, boeien en groeien
Zonder actieve leden bestaat de vereniging niet. Als bestuur ben je verantwoordelijk voor het werven, inzetten en behouden van vrijwilligers.
Dat blijkt in de praktijk nog niet altijd makkelijk te zijn. Vandaar dat we deze derde avond aandacht besteden aan het binden, boeien en groeien van vrijwilligers. Wat is precies de cultuur van je vereniging? Wie voelt zich er thuis, hoe wordt er samengewerkt, hoe gedraag je je als bestuur?
Voor het werven van vrijwilligers biedt de regio een training aan, die gegeven wordt door het trainersteam Toet.

Avond 4: Op koers: ambitie en strategie bepalen
De laatste bijeenkomst staat in het teken van de toekomst. Hoe houd je als bestuur rekening met snelle veranderingen in de buitenwereld, hoe zorg je dat de stem van leden en deelnemers gehoord wordt?
We behandelen hoe je samen met anderen ambities benoemt en bedenkt hoe je die gaat waarmaken. En vervolgens vertaalt in werkplannen. Aan het eind nemen we de tijd om vervolgafspraken te maken.

Bestuursontwikkeling voor groepsbesturen, filmpje:

Team Besturenondersteuning in 2018 / 2019: