Op 5 oktober 2015 zijn we gestart met het eerste traject Bestuursontwikkeling. Een enthousiaste groep van groepsbesturen uit de regio heeft hier aan deelgenomen. Ook voor het volgende traject in 2016 zijn er al flink wat belangstellende groepsbesturen.

We gaan in dit traject aan de slag met een aantal onderwerpen in vier bijeenkomsten.

Avond 1: De meerwaarde van een bestuur

Waarom hebben lokale groepen en regio’s eigenlijk een bestuur nodig? Wat voeg je als bestuurder toe aan de Scoutinggroep? Deze eerste avond gaan we in op de positie en rollen van Scoutingbesturen. We kijken ook in de spiegel: wat zijn de gezichten van je eigen bestuur? En we gaan in gesprek over de kwaliteiten die je als ster(ke) bestuurder nodig hebt.

Avond 2: Hoe organiseren we een Scoutingvereniging

Taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden -  dat is waar het de tweede bijeenkomst over gaat. Wat doet een bestuur eigenlijk, wat zijn je rechten en plichten als bestuurder? De structuur van de vereniging staat centraal. Met als doel dat je als bestuurder weet waar je aan toe bent, waar je gebruik van kunt maken én waar je op aangesproken wordt.

Avond 3: Vinden, binden, boeien en groeien

Zonder actieve leden bestaat de vereniging niet. Als bestuur ben je verantwoordelijk voor het werven, inzetten en behouden van vrijwilligers. Dat blijkt in de praktijk nog niet altijd makkelijk te zijn. Vandaar dat we deze derde avond aandacht besteden aan het vinden, binden, boeien en groeien van vrijwilligers. Wat is precies de cultuur van je vereniging? Wie voelt zich er thuis, hoe wordt er samengewerkt, hoe gedraag je je als bestuur?

Avond 4: Op koers: ambitie en strategie bepalen

De laatste bijeenkomst staat in het teken van de toekomst. Hoe houd je als bestuur rekening met snelle veranderingen in de buitenwereld, hoe zorg je dat de stem van leden en deelnemers gehoord wordt? We behandelen hoe je samen met anderen ambities benoemt en bedenkt hoe je die gaat waarmaken. En vervolgens vertaalt in werkplannen. Aan het eind nemen we de tijd om vervolgafspraken te maken.

Data

De bijeenkomsten voor het tweede traject vinden plaats op de volgende vier maandagavonden:

  • 3 oktober en 21 november 2016
  • 23 januari en 13 maart 2017

De avonden starten om 19.30 en duren tot 22.00. Vanaf 19.00 is er inloop met koffie/thee.

Klik hier als je meer informatie wilt over het tweede traject of als je je hiervoor wilt aanmelden. 

Bestuursontwikkeling voor groepsbesturen, filmpje:

https://youtu.be/LM2b_mn3KL4  

Team bestuurscoaches

Het team bestuurscoaches bestaat uit de volgende personen: Anne Marie Janssen, Erwin Kerk, Jacqueline Vredenbregt en Wily Roelofs