Al spelend leren onze kinderen van alle activiteiten die zij ondernemen tijdens de opkomsten. Dit doen ze samen met anderen. Twee mooie Scouting-principes. Maar hoe zit het met onze eigen ontwikkeling? Leren wij als vrijwilliger nog wel? Of staan we stil? Wij hopen het eerste: want je leert je leven lang!

Speciaal om af en toe wat meer aandacht te besteden aan onze eigen ontwikkeling en het spelend leren, organiseert Team TOET een:

Scouting Academy Avond

Deze avond wordt gehouden op zaterdag 1 februari 2020 in het clubgebouw van Scouting Lunteren en is bedoeld voor alle vrijwilligers in de regio: van leiding tot bestuur, van ondersteuners tot het regioteam: iedereen is welkom! Tijdens het weekend heb je de mogelijkheid om maximaal 2 gave, leuke, informerende, inspirerende en enthousiasmerende workshops te volgen.

Het globale programma ziet er als volgt uit:

18.00 uur: Diner
19.00 uur: Workshopronde 1
20.30 uur: Workshopronde 2
22.00 uur: Einde

Kosten
De kosten voor deze avonden bedragen € 10,= per persoon. Hiervoor krijg je een warme maaltijd en tijdens 2 rondes een workshop. De deelnemersbijdrage wordt geïncasseerd via de groepsrekening. Zorg er voor dat je eigen praktijkbegeleider, groepsbegeleider en/of penningmeester op de hoogte is van jouw aanmelding.

Wat bieden we aan?
Tijdens deze avond bieden we diverse workshops aan. Hieronder lees je waaruit je allemaal kunt kiezen. Bij het inschrijven geef je vier voorkeuren op. We proberen rekening houden met je 1e e 2e voorkeurs, maar het kan voorkomen dat workshops niet doorgaan of vol zitten. Dan kijken we naar je 3e en 4e keuze.

Inschrijven
Vanaf nu kun je je inschrijven via deze link:  https://sol.scouting.nl/as/form/29362/participant/new/
Je opent dan een webpagina die je naar het inschrijfformulier in SOL leidt.

Mocht je nog vragen hebben dan kunnen die uiteraard gesteld worden via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

We hopen vele van jullie te zien tijdens dit weekend!

Groet,

Team TOET

Overzicht van de workshops

Hiketechnieken, next level!
Ben je bekend met de basistechnieken en wil je meer uit je hiketechnieken halen? Wil jij ze bijvoorbeeld op een creatieve manier toepassen in je hike, of wil je weten hoe je vanuit basistechniek snel een moeilijke route kunt maken? Volg dan deze training!

Touw en kabelbanen: Rateltakels en de zwakste schakel!
Wat is er mooier dan een leuke touw- of kabelbaan? Maar welk materiaal heb je nodig en hoe zorg je dat het veilig is en blijft? Tijdens deze training krijg je een stukje theorie maar we gaan vooral aan de slag. Maak een (eenvoudige) touwbaan, leer werken met blokken, rateltakels, harpen, d-sluitingen, spanbanden en natuurlijk touwen en kabels en ga op zoek naar de zwakste schakel!

Knopen voor kneusjes ;-)
Heb je geen idee wat je moet doen als je een stuk touw in je handen gedrukt krijgt? Geen paniek! Na deze training val je niet meer door de mand als scout.

Hoe win ik de RSW?
Krijg in deze training, speciaal voor scoutsleiding, handvatten hoe je je jeugdleden kan enthousiasmeren voor de RSW en LSW. Naast dat het de winst van de RSW kan opleveren draagt deze training ook bij aan een hechtere scouts-speltak!

Hakken en zagen, hoe doe je dat goed?
Hakken en zagen, best handig om te kunnen als je scoutsleiding bent of explorerbegeleiding en je dit ook moet kunnen uitleggen aan je jeugdleden. Of natuurlijk als je als bever- of welpenleiding hout nodig hebt voor je kampvuur. In deze training leer je hoe dat nou eigenlijk echt moet.

Spelkwaliteit: de laatste kans!
Deze training is speciaal voor de praktijkbegeleiders van de groepen die nog niet mee hebben gedaan met het traject ''Spelkwaliteit''. Tijdens deze training krijg je tips en tools om de kwaliteit van het spel in de groep te verbeteren. Aan het eind van de twee blokken ontvang je het spel ''power up your game''. Heb je als eens meegedaan met het traject, dan mag je uiteraard gewoon weer aansluiten. Je krijgt dan geen nieuw spel.

Ben je geen praktijkbegeleider, maar wil je wel aan de slag met spelkwaliteit? Neem dan voordat je je aanmeldt contact op met ons via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Kl#@teweer? Geen probleem!
Tijdens deze training maken we samen vijf programma's die je er bij kunt pakken in het geval van slecht weer. Altijd handig om achter de hand te hebben enne….we zijn toch niet van suiker?

Boost het zelfvertrouwen van je jeugdleden!
Laat je meenemen in het Free Being Me programma. Dit volledig door Scouting uitgewerkte programma kan je doen met je speltak en geeft bewezen een boost aan het zelfvertrouwen van je welpen en scouts.

Vrijheid en herdenken in je groep.
Wat kun je binnen je speltak of groep doen aan 4/5 mei? Hoe kun je hier een programma omheen maken en hier met je jeugdleden bij stilstaan? In deze training krijg je de nodige handvatten en programma-ideeën.

Bijzonder gedrag
Probleemkinderen bestaan niet, kinderen die probleemgedrag vertonen wel. In de training bijzonder gedrag gaan we kijken naar gouden regels voor leiding voor het omgaan met alle kinderen. We zoomen in op kinderen met bijzonder gedrag en geven daarbij tips en begeleidingsadviezen.